Rabu, 10 Jun 2009

Cuba Kita Nilaikan Bersama....

1. Husam Bukan Ulama

Dalam mesyuarat Majlis Syura yang di adakan baru-baru ini yang dipengerusikan oleh Tuan Guru Nik Aziz, satu ketetapan telah dibuat bahawa keputusan Muktamar Tahun 1982 adalah masih diguna pakai hingga ke hari ini. Keputusan tersebut adalah PAS akan dipimpin oleh Ulama melalui konsep Kepimpinan Ulama.

Diantara maksud kepimpinan ulama yang difahami dan dipraktiskan oleh ahli dan perwakilan PAS daripada tahun 1982 hingga ke hari ini ialah Presiden dan Timbalan Presiden mestilah dikalangan Ulama.

Peristiwa tahun 1982 berlaku disebabkan ahli PAS menolak kepimpinan Dato Asri pada ketika itu yang mula terpengaruh dengan "Konsep Penerapan Nilai-Nilai Islam" yang diperkenalkan oleh Anwar Ibrahim apabila beliau masuk UMNO pada tahun tersebut. Seperti biasa, Anwar bijak untuk mempengaruhi kepimpinan PAS untuk menerima idea beliau sejak hari pertama beliau masuk UMNO hinggalah ke hari ini.

Hanya golongan ulama yang kuat pegangan agamanya sahaja yang tidak mudah terpengaruh dengan propaganda dan retorik Anwar Ibrahim.

Menyedari suasana itulah ahli dan perwakilan PAS di tahun 1982 bertindak menolak kepimpinan Dato Asri dan mengangkat AlFadhil Ust Yusuf Rawa sebagai Presiden manakala Ust Fadhil Nor diangkat menjadi Timbalan Presiden. Maka terkenallah PAS selepas itu dengan Konsep Kepiminan Ulama yang dihormati dan dikagumi oleh kawan dan lawan di seluruh dunia.

Konsep Kepimpinan Ulama (Presiden dan Timbalan hendaklah ulama) tersebut diteruskan lagi selepas Ust Yusuf Rawa melepaskan jawatan Presiden. Beliau digantikan oleh Ust Fadhil Nor sebagai Presiden dan Tuan Guru Hj Hadi dilantik pula sebagai Timbalan Presiden. Gandingan tersebut berkekalan untuk tempoh yang agak lama dan dalam tempoh tersebutlah PAS mula mengorak langkah aggresif untuk menjadi parti alternatif untuk rakyat malaysia keseluruhannya.

Selepas kewafatan Ust Fadhil Nor, Tuan Guru Hj Hadi mengambil alih tugas sebagai Presiden manakala perwakilan memilih Ust Hasan Shukri sebagai Timbalan Presiden. Dua tahun berikutnya perwakilan tetap memegang teguh konsep kepimpinan ulama apabila Ust Nasharudin pula dipilih sebagai Timbalan Presiden untuk digandingkan dengan Tuan Guru Hj Hadi. Dan gandingan tersebut berkekalan hinggalah ke hari ini.

Ini menunjukkan secara jelas bahawa maksud kepimpinan ulama yang diterima pakai oleh ahli dan perwakilan PAS sejak tahun 1982 hingga ke hari ini ialah Presiden dan Timbalan Presiden mestilah ulama. Dan menurut keputusan Majlis Syura baru-baru ini, maksud inilah juga yang perlu diteruskan dan diguna pakai oleh ahli dan perwakilan PAS.

Keputusan Majlis Syura tersebut perlulah difahami sebaik mungkin dan perlulah diikuti sepenuhnya oleh ahli-ahli PAS apabila bermuktamar nanti.

Satu perkara yang patut kita renungi - Kalau dahulu ditahun 1982, disebabkan Anwar Ibrahimlah PAS menukar kepimpinan Dato Asri kepada kepimpinan ulama, janganlah pula sekarang disebabkan beliau juga kita terpaksa kembali berundur untuk membuang konsep kepimpian ulama.

Apa rasionalnya Presiden dan Timbalannya mesti ulama? Kenapa perlu Timbalan Presiden mesti ulama kalau Presiden sudah ulama?
Kerana Timbalan akan jadi Presiden kalau apa-apa berlaku ke atas Presiden sepertimana yang berlaku apabila Ust Fadhil Nor meninggal dunia pada tahun 2002.

Dan yang lebih penting lagi Presiden dan Timbalan Presiden adalah ahli Majlis Syura sejak konsep kepimpinan ulama diperkenalkan. Pentingnya Presiden dan Timbalannya perlu berada di dalam Majlis Syura ialah kerana Majis Syura adalah institusi terpenting dan paling berkuasa di dalam hirarki pentadbiran PAS. Dalam Fasal 7 Perlembagaan PAS, antaranya Majlis Syura mempunyai kuasa mentafsir perlembagaan dan dasar PAS, menentukan halatuju PAS, menentukan boleh atau tidak bertahaluf dengan badan lain dsb. Melihat kepada tugas dan peranan Majlis Syura yang sebegitu penting, Presiden dan Timbalan nya perlu berada didalamnya untuk menetukan hala tuju PAS dan dengan itu barulah mereka dapat memimpin PAS dengan lebih berkesan.

Apakah pula syarat-syarat untuk melayakkan seseorang itu duduk sebagai ahli Majlis Syura? Dalam Fasal 7 (4) (a) di jelaskan secara terperinci syarat-syarat untuk menjadi ahli Majlis Syura iaitu :
"Seseorang yang hendak dilantik menjadi ahli "MAJLIS SYURA 'ULAMA" itu hendaklah seseorang yang mengetahui masalah-masalah pokok (AL-USUL) dalam syariat Islam dan hukum-hukumnya atau/dan dapat merujuk masalah-masalah itu kepada Al-Quran, As-Sunnah, Ijmak dan Qias dengan faham akan maksud dan maknanya yang muktabar dan hendaklah seorang yang adil yakni tidak melakukan dosa besar atau terus menerus melakukan dosa kecil dan hendaklah terpelihara maruahnya serta hendaklah seorang ahli PAS."

Pada saya, ini jugalah syarat-syarat yang perlu ada pada seorang Presiden dan Timbalan Presiden PAS.

Berdasarkan kepada hujah tersebut jugalah dapat disimpulkan bahawa Husam Musa (dan juga Mohamad Sabu) tidak sesuai dan tidak layak untuk menjawat jawatan Timbalan Presiden PAS.

2. Husam Biasa Menipu

Menipu adalah perkara biasa bagi ahli politik. Dan ianya menjadi sebahagian daripada dasar politik Machievelli, iaitu “Matlamat Menghalalkan Cara”. Kononnya kalau menipu boleh mencapai matlamat kita, maka dibolehkan menipu.

Mungkin Machievelli mendapat idea ini daripada pegangan “Takiyah” orang-orang Syiah? Yang ini mungkin Saudara Mohamad Sabu, Blogger Penarik Beca dan Blogger Faisal Tehrani ataupun mungkin Aris Awang boleh menjawab dengan detail.

Walaubagaimana sekalipun, menipu atau berbohong adalah amalan orang-orang munafiq di sisi Islam dan merupakan salah satu daripada dosa-dosa besar.

Kalau menipu untuk maslahat umum tu saya tidak tahu hukumnya. Tapi kalau Presiden sendiri dia boleh tipu, ini adalah bertentangan dengan akhlak Islam dan berdosa besar.

Biarlah saya buat pengakuan disini : “Wallahi Wabillahi Watallahi, saya mendengar sendiri daripada mulut Tuan Guru Hj Hadi bahawa Husam penipu dan biasa berbohong padanya”

Mungkin pada waktu itu Presiden merujuk kepada perbincangan Husam dengan Tengku Razaleigh sewaktu Ku Li nak bertanding jawatan Presiden UMNO pada tahun lepas. Ya, Husam memang pergi berjumpa dengan Ku Li dan membuat beberapa tawaran kepada Ku Li termasuk nak angkat Ku Li sebagai Perdana Menteri pada waktu itu.

Begitu juga kisahnya apabila Tuan Guru Presiden bercakap tentang "Kerajaan Perpaduan" atau "Unity Government". Sebenarnya sebelum Tuan Guru Presiden melontarkan ideanya tentang Kerajaan Perpaduan, beliau terlebih dahulu menjelaskan dengan terperinci ideanya itu kepada Lujnah Politik dan AJK Pusat yang turut dihadiri oleh Husam. Tetapi apabila ada ahli kita bertanya Husam berkenaan idea tersebut, beliau dengan selamba menjawab dia tidak tahu menahu, Presiden hanya memandai sendiri. Tidakkah itu menipu namanya? Sepatutnya sebagai Naib Presiden beliau wajib membantu dan mendokong idea Presiden, bukan menempelak sedemikian rupa.

Begitulah Husam, menipu dan berbohong sudah menjadi amalan hidupnya .


3. Husam Tidak Mampu Memimpin Keluarga


Di dalam mafhum hadis, kita adalah pemimpin untuk diri kita, keluarga dan masyarakat. Dan kita bertanggungjawab ke atas apa yang kita pimpinkan. Kalau diri sendiri gagal dipimpin nescaya akan gagallah memimpin keluarga. Dan kalau keluarga gagal dipimpin, maka akan gagallah memimpin masyarakat.

Husam beruntung dikurniakan 7 orang anak. Dan lebih beruntung lagi kerana ketujuh-tujuhnya adalah anak lelaki. Tetapi tidak tahu dimana silapnya sehingga anaknya yang sulung pernah menjadi seorang penagih dadah. Dan katanya sehingga sekarang masih menerima rawatan di Indonesia.

Kalaulah keluarga sendiri, Husam gagal memimpin dan mendidik dengan baik, bagaimanakah nanti untuk memimpin dan mendidik jutaan ahli?

Saya tidak suka mendedahkan hal-hal peribadi sebegini dikhalayak. Tetapi apabila anda menawarkan diri untuk memimpin sebuah gerakan Islam – anda sebenarnya membuka ruang untuk diri anda dikoreksi oleh ahli yang ingin anda pimpin. Supaya kelak, ahli tidak tersalah memilih pemimpin.



4. Husam Gagal Di Kelantan

Seorang pemimpin yang berkesan, bukan hanya sekadar hebat ber-retorik ataupun berteori sahaja. Tetapi yang lebih penting dia mesti membuktikan dia mampu melaksanakan dan menjelmakan teorinya dalam bentuk kenyataan. Memberi idea tidak susah, berteori memang mudah, sesiapa sahaja boleh melakukannya. Tetapi melaksanakan idea tersebut hingga berjaya adalah satu perkara yang bukan mudah.

Pensyarah ekonomi boleh memberi 1001 teori ekonomi dan perniagaan, tetapi belum tentu dia akan berjaya kalau dia sendiri berniaga atau mengusahakannya.

Begitulah apa yang berlaku kepada Husam. Sebagai EXCO, beliau memang kelihatan terlalu banyak idea dan hebat berteori di Kelantan. Tetapi kebanyakan ideanya separuh masak atau sekerat jalan dan berakhir dengan kegagalan atau kerugian kepada kerajaan negeri.

Projek kambing jamnapari misalnya, memang idea Husam asalnya. Beliau begitu bersungguh-sungguh untuk menjayakannya sehingga mendahului Exco Pertanian. Pada awalnya, beliau menguruskannya bersendirian bersama rakan-rakanya tanpa pengetahuan Exco Pertanian. Tapi akhirnya bila projek tersebut gagal (disebabkan lebih banyak kambing yang mati daripada yang hidup), beliau cuba meletakkan kesalahan ke atas Exco pertanian.

Begitu juga dengan projek Skim Takaful Kifalah. Begitu hebat dicanangkan satu Malaysia tentang skim yang diasaskan oleh Husam itu. Hampir di setiap negeri dia menjual namanya dengan menjaja skim tersebut untuk menunjukkan kehebatan ideanya. Ramai yang kagum dengan peranan Husam dengan skim tersebut.

Tetapi akhirnya projek tersebut gagal dan mengalami kerugian hampir RM8 juta. Tok Guru Nik Aziz sendiri bersama-sama Exco yang lain tengah pening memikirkan bagaimana hendak mencari wang bagi menampung kerugian tersebut.

Dalam arena politik pun, Husam tidak kurang hebatnya berstrategi. Idea untuk membenarkan Ibrahim Ali bertanding atas tiket PAS adalah idea beliau. Tok Guru Nik Aziz bersetuju setelah Husam berjaya meyakinkan beliau dari segi strategi politik yang kononnya akan menguntungkan PAS. Akhirnya , apa dah jadi? Apa untung yang PAS dapat daripada Ibrahim Ali? Akhirnya Ibrahim Ali pun Husam dah tinggal bila sikatak tu tak habis-habis mengkritik PAS dan PR.

Itulah dia Husam Musa yang begitu hebat dengan ideanya tapi selalu berakhir dengan kegagalan dan kerugian.

Saya tidak fikir kita memerlukan kepimpinan sebegini.

Kalau ditanya sebahagian besar daripada kepimpinan PAS di Kelantan, Husam bukanlah calon popular untuk menggantikan Tok Guru Nik Aziz sebagai MB Kelantan. Sebab itulah Tok Guru Niz Aziz tak dapat menjadikan Husam sebagai Timbalan Menteri Besar hingga ke hari ini. TokGuru sedar kalau beliau melantik Husam sebagai Timbalannya nescaya akan berpecah PAS Kelantan. Kalau dah nak dilantik sebagai Timbalan MB pun tak boleh, apatah lagi sebagai MB nanti.

Calon yang lebih popular untuk menjadi MB nanti ialah Dato' Nik Amar yang lebih dilihat mampu mewarisi bakat kepimpinan Tok Guru Nik Aziz baik dari segi ilmu dan amalannya. Beliau lebih dihormati di Kelantan berbanding Husam.

Dalam Perhubungan PAS Negeri pun Husam tidak kuat pengaruhnya. Biasanya beliau tidak banyak bercakap dalam Mesyuarat Perhubungan Negeri atau Dewan Harian kerana beliau tahu majoriti tidak suka kepadanya. Tokoh-tokoh besar PAS Kelantan seperti Dato Abdul Halim, Dato' Takiyudin,Ust Mat Iraq, Dato Nik Amar, Dato Ahmad Yaakob dll adalah di lihat tidak begitu menyukai Husam dan selalu tidak bersetuju dengan Husam dalam banyak hal.

Sebab itu tidak hairan mengapa Husam tidak mendapat pencalonan yang solid daripada negeri Kelantan sendiri untuk jawatan Timbalan Presiden PAS.

Kalau di Kelantan pun Husam dah gagal, bagaimana kita dapat mengharap dia dapat memimpin dengan baik di pusat? Takutnya dia akan membawa "penyakit" negeri ke pusat.


5. Husam Menjadi Budak Suruhan Anwar

Kira-kira 2 minggu yang lepas, Husam bertemankan Saifudin Nasution pergi berMUQABALAH dengan Dato’ Sahlan, Setiausaha Politik Dato Najib, Perdana Menteri Malaysia di Putrajaya. Untuk pengetahuan semua Sahlan bukan orang PAS, bukan orang PKR dan bukan DAP – dia ahli UMNO. Boleh pula pergi berunding dengan orang UMNO? Mandat mana pula yang dia dapat? Apakah tujuan rundingan tersebut?

Katanya Husam pergi bertemu dengan Sahlan dengan tujuan untuk berbincang tentang nasib yag bakal dihadapi oleh Anwar Ibrahim apabila kes liwatnya didengar dalam bulan Julai nanti. Husam dihantar oleh Anwar kununnya untuk menjadi orang tengah dalam menyelesaikan kes liwat tersebut diluar mahkamah.

Apa dah jadi ni? Begitu murahkah pimpinan PAS dipergunakan oleh Anwar Ibrahim. Sebab itu tidak hairanlah mengapa Husam merujuk kepada Anwar terlebih dahulu sebelum bersetuju bertanding menentang Usta Nasharudin. Dan tidak hairan juga kenapa Anwar begitu bersungguh-sungguh membantu Husam agar dapat memenangi pertandingan tersebut nanti.

Rasionalnya, kalau Husam menjadi Timbalan Presiden PAS, mudahlah untuk Anwar menggunakan PAS untuk berunding tentang nasib kes liwat beliau memandangkan hanya PAS yang mempunyai “bargaining power” dengan kerajaan UMNO/BN.
.


6. Husam Tidak Menjaga Adab Dan Akhlaq Islam


Sesiapa mengenali Husam secara dekat akan memahami bahawa Husam tidaklah begitu baik PR (public relation) nya. Beliau lebih suka meyendiri dan kurang beradab bila bermesyuarat. Biasanya kalau bermesyuarat, beliau akan datang lewat dan keluar awal. Dan dalam mesyuarat beliau jarang memberi perhatian, kadang-kadang membelek akhbar, kadang-kadang membelek Al-Quran tanpa memberi perhatian sewajarnya. Mungkin dia rasa mesyuarat tu membuang masanya kerana baginya yang hadir tu tak sama taraf dengan pemikirannya yang terlebih advance.

Husam bukanlah jenis yang mudah didekati. Sesiapa yang tidak mengenali beliau pasti akan kata dia sombong. Biasanya dia hanya melayan dengan baik orang-orang yang dia ada kepentingan sahaja.

Sewaktu kecoh isu Debat Husam & Zahid, maka terserlahlah perangai Husam yang sebenar kepada orang-orang yang belum mengenali beliau. Kebanyakan pekerja yang berada di studio TV3 pada hari berkenaan terkejut melihat perangai Husam yang pada mulanya mereka sanjung.

Apabila Husam datang ke studio tempohari dengan Nazri Gerak beliau disuruh secara baik oleh Prof Agus untuk meneruskan debat dengan Ezam. Tetapi Husam dengan ego dan keras kepalanya memperlekehkan Ezam dan meminta Nazri Gerak menggantikan tempat beliau seolah-olah TV9 tu bapa dia yang punya.

Selepas Husam beredar, Prof Agus berpesan kepada Nazri Gerak supaya jangan mencontohi perangai Husam yang baginya sombong dan angkuh.

Ezam juga menunjukkah sms yang beliau terima daripada Husam pada awalnya yang memarahi beliau kerana menerima pelawaan untuk berdebat. Diantara kata-kata Husam dalam sms tersebut ialah “barua”.

Beginikah contoh akhlaq seorang pemimpin Islam? Amat memalukan.



7. Husam Pemecahbelah Parti


Pertandingan merebut jawatan dalam PAS sepatutnya menjadi pertandingan antara adik beradik dan dibuat dalam suasana mahabbah dan ukhuwwah. Itulah yang diajar sekian lama kepada ahli-ahli PAS.

Tetapi kali ini nampak ketara perbezaan suasana yang kita alami. Husam sedari awal pengumuman untuk bertanding telah membawa budaya asing ke dalam PAS. Tidak pernah berlaku dalam sejarah PAS pengumuman untuk bertanding dibuat di hadapan para wartawan melalui sidang akhbar. Itu budaya UMNO, itu budaya Shafie Afdal, itu budaya Zahid Hamidi dan sekarang telah menjadi budaya Husam dan Mahfuz.

Dan yang lebih menyedihkan dalam sidang akhbar tersebut beliau seolah-olah telah melancarkan serangan peribadi terhadap Ust Nasharudin. Beliau dengan selamba memfitnah yang Ust Nasa “too liberal” dengan UMNO dan “unacceptable”.

Sepatutnya kalau Husam betul-betul ingin menjaga semangat ukhuwwah dan mahabbah sesama ahli jamaah, beliau tidak perlu melakukan serangan peribadi terhadap lawannya. Cukup sekadar beliau menyatakan visi dan misinya kalau beliau dipilih menjadi Timbalan Presiden, nescaya ahli dan perwakilan akan memahaminya.

Dan selepas itu di dalam mana-mana majlis kempen samada tertutup atau terbuka (yang juga menjadi budaya baru dalam PAS), beliau tidak pernah jemu menyebut dan memfitnah bahawa Ust Nasharudin akan membawa PAS kepada UMNO. Pastinya ahli dan perwakilan yang menyokong Ust Nasharudin akan terluka dan marah dan tak akan berdiam diri. Dan pastinya perbuatan tersebut akan memecahbelahkan saf jamaah.

Dan yang paling menyedihkan lagi, saya mendengar bahawa dalam Mesyuarat Dewan Harian PAS Kelantan pada hari ini (02/06/09), Husam terang-terang menyebut sekiranya beliau terpilih menjadi Timbalan Presiden PAS nanti, beliau akan menganjurkan satu majlis untuk menolak kertas kerja yang dibentangkan oleh Ust Haron Din dalam Konvensyen Kepimpinan Ulama baru-baru ini. Husam juga menyebut akan mengambil tindakan termasuk memecat keahlian Ust haron Din dan Dato Mustafa Ali kerana kononnya mereka berdualah menjadi dalang UMNO di dalam PAS.

Jika beginilah sikap dan perangai calon Timbalan Presiden PAS, nescaya PAS akan berpecah belah dan Kepimpinan Ulama yang kita pertahankan selama ini akan berkubur sekiranya beliau menang. Maka akan bersuka rialah UMNO dan musuh-musuh Islam kelak.


8. Husam Amalkan Rasuah Dan Politik Wang

Bila Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, Ust Mat Iraq bercakap tentang politik wang dan amalan rasuah tentu ada sebabnya. Mengenali tokoh ilmuwan ini, beliau tidak pernah bercakap tanpa ada asas yang kukuh. Dan hairan pula kerana yang paling kelam kabut dengan kenyataan tersebut ialah Husam. Teringat dengan pepatah “sesiapa yang makan cili dia yang terasa pedasnya”.

Baru-baru ini tersebar meluas satu sms yang menjemput pimpinan kawasan dan perwakilan untuk menghadiri majlis dialog dengan calon Timbalan Presiden, Husam Musa di Batu Gajah, Perak. Dan peserta yang menghadiri majlis dialog tersebut telah dijamu dengan makan malam. Budaya siapakah yang Husam nak bawa ini? Bukankah ini budaya UMNO? Bukankah berkempen dengan menjamu orang makan seperti itu adalah rasuah kerana mengharapkan undi mereka?

Saya juga mendengar Husam memperuntukkan sejumlah wang yang mencecah jutaan ringgit untuk menggerakkan jentera kempennya keseluruh Malaysia termasuk membayar blogger-blogger upahan untuk berkempen untuknya dan memfitnah lawannya. Segala maklumat detail setiap perwakilan diperolehi dan culaan kepala dibuat ke atas setiap perwakilan. Perancangan dan penyusunan mereka ini seolah-olah mereka ingin berlawan dengan musuh seperti UMNO/BN dalam pilihanraya umum.

Begitu juga apabila akhbar Sinar Harian edisi KL menyiarkan kenyataan Tok Guru Nik Aziz yang kononnya kenyokong kumpulan Erdogan, Husam dan orang-orangnya telah membeli akhbar tersebut secara borong sebanyak 10,000 naskah dan diedarkan keseluruh Malaysia terutamanya kepada perwakilan muktamar.

Budaya apakah ini? Budaya apakah yang Husam sedang amalkan dan bawa masuk ke dalam PAS sekarang ini? Bukankah ini budaya rasuah dan politik wang yang selama ini kita cerca dan keji. Tetapi sekarang ini telah mula menular dan merebak kedalam parti kita. Sedih, amat menyedihkan.


9. Husam Percaya dan Beramal Dengan Amalan Khurafat

Percaya kepada tahyul dan beramal dengan amalan khurafat adalah dosa besar disisi Islam dan boleh membawa kapada dosa syirik kepada Allah.

Tetapi, masih ramai juga ahli politik terutamanya pemimpin UMNO yang percaya kepada amalan sebegini (seperti bomoh, tahyul dan khurafat) untuk cepat naik dalam kancah politik. Tentu kita masih ingat kisah Mona Fendi yang mendedahkan begitu ramai tokoh politik UMNO yang menggunakan servis mereka.

Kita tidak hairan kalau perkara sebegini menjadi amalan dan kepercayaan pemimpin UMNO. Tetapi kalau ianya di percayai dan diamalkan oleh pemimpin PAS, kita pasti terkejut dan sukar nak percaya.

Tetapi inilah realitinya. Diberitakan Husam begitu mempercayai dan beramal dengan amalan-amalan sedemikian. Beliau memang diketahui beramal dengan amalan tariqat (saya kurang pasti tariqat apa). Dan kebanyakan tariqat adalah sesat.

Yang paling mengejutkan saya ialah, saya mendapat tahu bahawa Husam pernah (bukan sekali) mandi bunga di kubur! Entah untuk tujuan apa. Tetapi untuk tujuan apa sekalipun ia tetap haram dan menyesatkan.

Kenapakah sampai begitu sekali? Yang pastinya amalan tersebut adalah satu bentuk khurafat yang ditolak oleh Islam. Siapakah yang mengajarnya? Tok Guru manakah yang diikutinya. Saya tak percaya Tok Guru Nik Aziz akan bersetuju dengan amalan sedemikian.

Saya tidak mahu percaya, tetapi bahan bukti berbentuk gambar sudah cukup untuk mengesah dan membuktikannya.

Bertaubatlah Husam sebelum terlambat. Dan kepada perwakilan muktamar, sudah menjadi wajib kepada anda untuk menolak calon sebegini daripada memimpin sebuah Parti Islam.


http://muktamarpas.blogspot.com/

MasyaAllah begitu teruknya pemimpin PAS. Dengan masalah sikap, ego, menipu dan RASUAH POLITIK, inikah pemimpin Islam yang diagung-agung kan oleh pengikut-pengikut PAS?.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pejuang/// tidak sama sekali bertanggungjawab atas sebarang komen yang diberikan oleh sahabat ke dalam artikel pejuang///.